Pääyhteistyökumppani

Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu 18.1.2024 – 23.1.2025*. Julkaisuksi lasketaan myös työn rajallinen julkaisu, esimerkiksi ulkoiselle testiryhmälle.
Kilpailussa kisataan 20 kategoriassa. Kategoriat on jaettu kolmen kokonaisuuden alle: Palvelukehitys & design, Data & ja innovaatiot sekä Markkinointiviestintä & sisällöt. Tarkemmat kategoriakohtaiset määrittelyt sille millaisia töitä kilpailuun voi lähettää löytyvät Kategoriat-sivulta.
Kilpailuun ilmoitettavan työn tulee olla suunniteltu pääosin Suomessa. Jos työn suunnitteluun on osallistunut ulkomaalaisia yrityksiä, kirjaa työn esittelysivulle selkeästi eri yritysten roolit.
Työn tuotanto on voitu tehdä ulkomailla. Poikkeuksena Paras toteutus ja Paras AI:n tai muun uuden teknologian hyödyntäminen -kategoriat, joihin ilmoitetuissa töissä tuotannon suunnittelu ja merkittävä osa tuotannosta pitää olla tapahtunut Suomessa. Jos työ osallistuu em. kategorioihin, ja sitä on tuotettu muuallakin kuin Suomessa, avaa asiaa työn esittelysivulla tuomaristoa varten.
Sama työ – esimerkiksi kampanja – ei voi kilpailla samassa kategoriassa yksittäisenä kampanjana sekä osana isompaa useasta elementistä koostuvaa kampanjakokonaisuutta.
*) Paras brändi-identiteetti-, Paras digitaalinen ulkomainos- ja Paras Freelancer-työ -kategorioihin voi ilmoittaa vanhempiakin töitä, alkaen tammikuusta 2023. HUOM. Mukaan ei kuitenkaan voi ilmoittaa töitä, jotka ovat osallistuneet kilpailuun aiemmin jossain toisessa kategoriassa.
*) Paras saavutettavuus -kategoriaan ilmoitettavilla töillä ei ole aikarajaa, siihen voi siis ilmoittaa myös vanhempia töitä. Tämä muutos sääntöihin on tehty ja päivitetty Säännöt-sivulle 13. joulukuuta.
*) Paras somepresenssi -kategoriaan voi ilmoittaa aiemmin kehitettyjä sisältöstrategioita ja -konsepteja hyödyntäviä töitä – kunhan itse sisältö on uutta ja kilpailuajan puitteissa tuotettua.
Työn ilmoittautumisaikatauluja on uusittu vuoden 2025 kilpailuun. Nyt on ensimmäistä kertaa kolme eri deadline-päivää.
Early Bird
Koska: 16.1.2025
Hinnat: 180 € / 95 €
Deadline
Koska: 23.1.2025
Hinnat: 210 € / 105 €
Jatkoaika
Koska: 30.1.2025
Hinnat: 300 € / 150 €
Hinnat-kohdan ensimmäinen summa kertoo paljonko työn ilmoittaminen yhteen kategoriaan maksaa. Toinen summa kertoo paljonko lisäkategoriat samalle työlle maksavat.
Eli jos ilmoitat työn kolmeen kategoriaan Early Bird -hinnoin, on kulu: 180 + 95 + 95 = 370 €.
Töitä voi ilmoittaa kunakin listattuna päivämääränä kello 23.59 saakka.
Paras Freelancer-työ -kategoria on maksuton.
Palkittavien töiden osalta peritään käsittely- ja kehystämiskuluja 50 € per palkinto.
Hintoihin lisätään arvonlisävero.
HUOM. Tänä vuonna myös työn esittelysivun pitää valmistua edellä mainittujen deadline-päivien mukaisesti. Eli jos ilmoitat työsi mukaan normaalin deadlinen puitteissa, pitää esittelysivu olla pystyssä 23.1. klo 23.59 mennessä.
Esittelysivun pitää olla niin valmis, että kisaorganisaatio pystyy käymään sen läpi ja arvioimaan täyttääkö työ kilpailun säännöt ja sopiiko se sarjoihin joihin se on ilmoitettu.
Sivu ei siis voi olla selkeästi kesken – sivulla ei voi olla lorem ipsum -tekstiä siellä täällä, rikkinäisiä videoita, toimimattomia linkkejä, jne.
Sivun kevyt stilisointi deadline-päivän jälkeen on kuitenkin mahdollista. Jos huomaat kömpelön lauseen, voi sitä muokata. Tai jos haluat lisätä yhden kuvan olemassa olevien jatkoksi, voit tehdä sen.
Saman työn voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, pienin rajauksin. Rajaukset näkyvät ilmoittautumislomakkeella, joka mukautuu tehtyjen valintojen mukaan.
Työtä ei voi esimerkiksi ilmoittaa Paras digitaalinen palvelu -sarjaan sekä kampanjasarjoihin (esim. Paras kampanja). Työn on oltava jompikumpi – palvelu tai kampanja.
Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden sijoittaa työt epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos työn kategoriaa muutetaan, siitä tiedotetaan työn ilmoittanutta tahoa. Jos haluat varmistua etukäteen siitä, että ilmoittamasi työ sopii tiettyyn kategoriaan, ole yhteydessä kisaorganisaatioon.
Vuoden yritys -kategoriaan ei ilmoittauduta erikseen. Kategoriaan osallistuvat automaattisesti kaikki yritykset, joiden töitä palkitaan.
Jos haluat muokata ilmoittautumistasi jälkikäteen, esimerkiksi lisätä työn johonkin kategoriaan, voit tehdä sen mailaamalla hotline@grandone.fi tai soittamalla 050 352 4847. Muutospyynnöt pitää tehdä viimeistään 30.1.2025.
Jokaiselle kilpailuun ilmoitettavalle työlle pitää laatia esittelysivu. Esittelysivu toimii ensisijaisena sisältönä – itse työn kanssa – tuomareille heidän tehdessään arviointia.
Muutamia esimerkkejä esittelysivuista viime vuodelta: Valion reseptisovellus, Pantone – This is Nude, Masterclass of Happiness ja (P)okaalin arvoisi juureksia.
Työn ilmoittaja vastaa esittelysivun tuotannosta ja ylläpidosta.
Esittelysivun voi tehdä suomeksi tai englanniksi. Esittelysivu voi sisältää tekstiä, kuvia ja videoita.
Jos sama työ kilpailee useammassa kategoriassa (esim. Paras digitaalinen palvelu ja Paras design) voi halutessaan tehdä kategoriakohtaiset esittelysivut. Näin esittelysivulla voi viestiä yksityiskohtaisesti kyseisen kategorian tuomaristolle.
Esittelysivulla pitää olla perustiedot työstä sekä työn esittely.
Seitsemän vinkkiä esittelysivun tekijöille.
TYÖN PERUSTIEDOT
HUOM. Voit listata yrityskohtaisesti myös työhön osallistuneet henkilöt, mutta tämä ei ole pakollista.
TYÖN ESITTELY
Jos työ on luonteeltaan sellainen, että linkin tekeminen toiminnalliseen versioon on mahdotonta, niin kerro tämä selkeästi esittelysivulla ja avaa työtä ruutukaappausten avulla.
Ilmoittaessasi mobiilisovellusta muista laittaa linkit sovelluskauppoihin.
Älä sijoita esittelysivua salasanojen taakse, koska se hidastaa tuomariston toimintaa.
HUOM. Jos työn esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 26.2.2025 pidettävän tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 28.2.2025. Asiasta toimitetaan sähköpostimuistutus kaikille töitä mukaan ilmoittaville tahoille.
Kaikki kilpailuun ilmoitettavat työt julkaistaan Grand One -sivustolla tiistaina 28. helmikuuta 2025.
Työn ilmoittajalla on ennen julkistusta mahdollisuus syöttää lisätietoja työhön liittyen (kuva työstä, asiakas, työhön osallistuneet yritykset, lyhyt kuvaus työstä). Työn ilmoittaja saa sähköpostilla lisätietoja aiheesta hyvissä ajoin.
Jokaisella kategorialla on tuomaristo, joka valitsee finalistityöt, mahdolliset kunniamaininnan saajat sekä voittajan. Yksittäisessä tuomaristossa on neljä henkilöä.
Tuomarit eivät saa arvioida töitä, joiden suunnitteluun tai tuotantoon he ovat millään tavalla osallistuneet. Tuomarit eivät myöskään saa arvioida edustamansa yrityksen töitä.
Kilpailulla on kaksi päätuomaria. Toinen päätuomareista, Katariina Hartikainen, keskittyy markkinointiviestintäkategorioihin ja toinen, Eliisa Sarkkinen, palvelukategorioihin.
Päätuomarit vastaavat tuomaritoiminnasta sekä osallistuvat tarvittaessa yksittäisten kategorioiden tuomarointiin (esimerkiksi paikkaamalla jäävejä tuomareita).
Tuomarit arvostelevat työt – muutamaa poikkeusta lukuunottamatta – neljällä kriteerillä: strategia, luova idea, toteutus ja tulokset. Kriteerien painoarvot vaihtelevat kategoriakohtaisesti. Painoarvot löydät Kategoriat-sivulta.
Jokaisessa kategoriassa palkitaan paras työ. Tuomaristo voi jakaa halutessaan kunniamainintoja.
Kilpailun kaksi parasta työtä palkitaan Grand Prix -palkinnoilla. Toinen palkittavista töistä on luonteeltaan kampanja tai sosiaaliseen mediaan tehty työ ja toinen digitaalinen palvelu. Grand Prix’n saajat valitsevat päätuomarit.
Päätuomarit valitsevat myös Vuoden yritys -palkinnon saajan.
Jos potentiaalisten Grand Prix -töiden tai Vuoden yritys -ehdokkaiden osalta päätuomari on jäävi, häntä paikkaa soveltuvista kategoriatuomareista koostettu valintaraati.
Grand One Gaala järjestetään 27. maaliskuuta 2025 Kattilahallissa Helsingissä.