Grand One on tarkoitettu suomalaisille digitaalisen median töille, jotka on julkaistu tai selkeästi uudistettu 20.1.2023 – 17.1.2024*. Julkaisuksi lasketaan myös työn rajallinen julkaisu, esimerkiksi ulkoiselle testiryhmälle.
Kilpailussa kisataan 20 kategoriassa. Kategoriat on jaettu kolmen kokonaisuuden alle: Palvelukehitys & design, Data & ja innovaatiot sekä Markkinointiviestintä & sisällöt. Tarkemmat kategoriakohtaiset määrittelyt sille millaisia töitä kilpailuun voi lähettää löytyvät Kategoriat-sivulta.
Kilpailuun ilmoitettavan työn tulee olla suunniteltu pääosin Suomessa. Jos työn suunnitteluun on osallistunut ulkomaalaisia yrityksiä, kirjaa työn esittelysivulle selkeästi eri yritysten roolit.
Työn tuotanto on voitu tehdä ulkomailla. Poikkeuksena tähän sääntöön Paras toteutus ja Paras AI:n tai muun uuden teknologian hyödyntäminen -kategoriat, joihin ilmoitetut työt pitää olla myös tuotettu Suomessa.
Sama työ – esimerkiksi kampanja – ei voi kilpailla yksittäisenä kampanjana sekä osana isompaa useasta elementistä koostuvaa kampanjakokonaisuutta.
*) Uusiin kategorioihin (Ekologisin verkkopalvelu, Paras podcast, Paras Jodel-toteutus) voi ilmoittaa vanhempiakin töitä, alkaen tammikuusta 2022. Paras somepresenssi -kategoriaan voi ilmoittaa aiemmin kehitettyjä sisältöstrategioita ja -konsepteja hyödyntäviä töitä – kunhan itse sisältö on uutta ja kilpailuajan puitteissa tuotettua.
Työn ilmoittaminen yhteen kategoriaan maksaa 190 €, seuraavat kategoriat samalle työlle maksavat 95 €.
Paras Jodel-toteutus -kategoria on maksuton.
Palkittavien töiden osalta peritään käsittely- ja kehystämiskuluja 50 € per palkinto. Hintoihin lisätään arvonlisävero.
Ensisijainen deadline töiden ilmoittamiselle on keskiviikkona 17. tammikuuta kello 23.59. Kun ilmoitat työsi tähän mennessä, pätevät edellä mainitut kulut.
Ensisijaisen deadlinen jälkeen käynnistyy jatkoaika. Tämä tarkoittaa, että voit ilmoittaa työsi kilpailuun aina 23.1. klo 23.59 asti. Jatkoajalla ilmoitetuista töistä laskutetaan +50 % myöhästymismaksu.
Työn esittelysivu pitää olla pystyssä tiistaina 23.1. klo 23.59. Esittelysivun lopullinen osoite pitää kuitenkin osata syöttää jo työtä ilmoitettaessa (kerro siis esittelysivun URL vaikka sivu ei olisi vielä pystyssä).
Saman työn voi ilmoittaa useampaan kategoriaan, pienin rajauksin. Rajaukset näkyvät ilmoittautumislomakkeella, joka mukautuu tehtyjen valintojen mukaan.
Työtä ei voi esimerkiksi ilmoittaa Paras digitaalinen palvelu -sarjaan sekä kampanjasarjoihin (esim. Paras kampanja). Työn on oltava jompikumpi – palvelu tai kampanja.
Kilpailun järjestäjä pidättää itsellään oikeuden sijoittaa työt epäselvissä tapauksissa oikeisiin kategorioihin. Jos työn kategoriaa muutetaan siitä tiedotetaan työn ilmoittanutta tahoa. Jos haluat varmistua etukäteen siitä ilmoittamasi työ sopii tiettyyn kategoriaan, ole yhteydessä kisaorganisaatioon.
Vuoden yritys -kategoriaan ei ilmoittauduta erikseen. Kategoriaan osallistuvat automaattisesti kaikki yritykset, joiden töitä palkitaan.
Jos haluat muokata ilmoittautumistasi jälkikäteen, esimerkiksi lisätä työn vielä johonkin kategoriaan, voit tehdä sen mailaamalla hotline@grandone.fi tai soittamalla 050 352 4847. Muutospyynnöt pitää tehdä viimeistään tiistaina 23.1.2024.
Jokaiselle kilpailuun ilmoitettavalle työlle pitää laatia esittelysivu. Esittelysivu toimii ensisijaisena sisältönä – itse työn kanssa – tuomareille heidän tehdessään arviointia.
Muutamia esimerkkejä esittelysivuista viime vuodelta: Täällä pelkään minä, Kulttuuripankki.fi – kulttuurin ja taiteen tekijöille, Hyvä yritys ja Visit Finland – your journey to calm and happiness.
Työn ilmoittaja vastaa esittelysivun tuotannosta ja ylläpidosta.
Esittelysivun voi tehdä suomeksi tai englanniksi. Esittelysivu voi sisältää tekstiä, kuvia ja videoita.
Jos sama työ kilpailee useammassa kategoriassa (esim. Paras digitaalinen palvelu ja Paras design) voi halutessaan tehdä kategoriakohtaiset esittelysivut. Näin esittelysivulla voi viestiä yksityiskohtaisesti kyseisen kategorian tuomaristolle.
Esittelysivulla pitää olla perustiedot työstä sekä työn esittely.
Seitsemän vinkkiä esittelysivun tekijöille.
TYÖN PERUSTIEDOT
HUOM. Voit listata yrityskohtaisesti myös työhön osallistuneet henkilöt mutta tämä ei ole pakollista.
TYÖN ESITTELY
Jos työ on luonteeltaan sellainen, että linkin tekeminen toiminnalliseen versioon on mahdotonta, niin kerro tämä selkeästi esittelysivulla ja avaa työtä ruutukaappausten avulla.
Ilmoittaessasi mobiilityötä kilpailuun muista laittaa suorat linkit sovelluskauppoihin.
Älä sijoita esittelysivua salasanojen taakse, koska se hidastaa tuomariston toimintaa.
HUOM. Jos työn esittelysivulla on sisältöä, jota ei haluta julkiseksi, sinulla on mahdollisuus editoida sivua 14.2.2024 pidettävän tuomaritapaamisen jälkeen ennen kaikkien töiden julkistusta 27.2.2024. Asiasta toimitetaan sähköpostimuistutus kaikille töitä mukaan ilmoittaville tahoille.
Kaikki kilpailuun ilmoitettavat työt julkaistaan Grand One -sivustolla tiistaina 27. helmikuuta 2024.
Työn ilmoittajalla on ennen julkistusta mahdollisuus syöttää lisätietoja työhön liittyen (kuva työstä, asiakas, työhön osallistuneet yritykset, lyhyt kuvaus työstä). Työn ilmoittaja saa sähköpostilla lisätietoja aiheesta hyvissä ajoin.
Jokaisella kategorialla on tuomaristo, joka valitsee finalistityöt, mahdolliset kunniamaininnan saajat sekä voittajan. Yksittäisessä tuomaristossa on neljä henkilöä.
Tuomarit eivät saa arvioida töitä, joiden suunnitteluun tai tuotantoon he ovat millään tavalla osallistuneet. Tuomarit eivät myöskään saa arvioida edustamansa yrityksen töitä.
Kilpailulla on kaksi päätuomaria. Toinen päätuomareista, Kalle Wallin, keskittyy markkinointiviestintäkategorioihin ja toinen, Pia Hannukainen, palvelukategorioihin.
Päätuomarit vastaavat tuomaritoiminnasta sekä osallistuvat tarvittaessa yksittäisten kategorioiden tuomarointiin (esimerkiksi paikkaamalla jäävejä tuomareita).
Tuomarit arvostelevat työt neljällä kriteerillä: strategia, luova idea, toteutus ja tulokset. Kriteerien painoarvot vaihtelevat kategoriakohtaisesti. Painoarvot löydät Kategoriat-sivulta.
Jokaisessa kategoriassa palkitaan paras työ. Tuomaristo voi jakaa halutessaan kunniamainintoja.
Kilpailun kaksi parasta työtä palkitaan Grand Prix -palkinnoilla. Toinen palkittavista töistä on luonteeltaan kampanja tai sosiaaliseen mediaan tehty työ ja toinen digitaalinen palvelu. Grand Prix’n saajat valitsevat päätuomarit.
Päätuomarit valitsevat myös Vuoden yritys -palkinnon saajan.
Jos potentiaalisten Grand Prix -töiden tai Vuoden yritys -ehdokkaiden osalta päätuomari on jäävi, häntä paikkaa soveltuvista kategoriatuomareista koostettu valintaraati.
Grand One Gaala järjestetään 21. maaliskuuta 2024 Kattilahallissa Helsingissä.